torsdag 29 augusti 2013

Mystery Skype



Att tipsa pedagoger om att använda Skype, eller för den delen andra videochatt-tjänster, i undervisningen är som att tipsa bagaren om att använda mjöl i degen... Alltså ganska onödigt eftersom det är självklart för de flesta.

Däremot kan alla dessa olika verktyg och tjänster användas på mer eller mindre bra sätt, men detta sätt som Skype kan användas på är i mina ögon rätt påhittigt. Mystery Skype har projektet, eller snarare spelet, döpts till och går ut på att två lärare i olika delar av världen låter sina klasser koppla upp sig mot varandra, alltså en videochatt för hela klassen. Därefter ska eleverna i ena änden av världen ställa frågor som den andra klassen ska kunna svara "ja" eller "nej" på. Utifrån svaren ska man så småningom komma fram till var i världen den andra klassen befinner sig. På vägen fram till rätt svar kan man säkert lära sig geografi, språk, historia, religion och samhällskunskap. Efter rätt svar går turen över.

Läs mer om spelet på Mystery Skype.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar