fredag 3 maj 2013

Att använda neat chat i undervisningen

Jag provade att lägga upp en so-lektion med neat chat för ett tag sedan. Eleverna fick några frågor av mig som de skulle diskutera och komma fram till vad de tyckte, i detta fall handlade lektionen om demokrati. Hos  eleverna har jag sällan skådat större arbetsglädje och entusiasm, vi hade en superrolig lektion tillsammans. Jag hade delat in eleverna i grupper och tilldelat varje grupp ett chattrum där även jag ingick. Jag kunde således hänga med och ställa frågor till eleverna under tiden de arbetade med sina uppgifter vilket var mycket spännande även för mig. Avslutningsvis kunde jag skriva ut alla chattar, så att jag kan spara och gå tillbaka och se hur eleverna tänker och argumenterar.

Arbetssättet var mycket spännande, dock kan jag i efterhand inte vara 100% nöjd då mitt syfte med lektionen inte uppfylldes till fullo. Mitt syfte var att jag skulle examinera eleverna genom detta, på det arbetsområde vi arbetat med, det gick inte. Flera orsaker kan finnas till detta, det var ett nytt arbetssätt, eleverna hade aldrig mött det tidigare. Det kan också handla om att instruktionerna jag gav var för vaga, trots att de fått se och läsa en matris innan, vad det var som förväntades av dem. Däremot fanns det en massa annat som jag inte hade tänkt på som infriades, dels fick eleverna lära sig ett nytt arbetssätt, de fick träna på att anpassa sitt språk, de fick träna på att argumentera för sin sak.

Det jag kan konstatera är att det finns mycket att utveckla med neat chat, jag ser det som en utmaning att använda det. Det är ett lärande även för mig det här året, vi har haft datorerna sedan i januari och ska vi bli framgångsrika då måste vi våga göra misstag, misslyckanden. För även om jag blev missnöjd med syftet är jag ändå nöjd att hitta ett arbetssätt som går att utveckla och göra något riktigt bra av.

För att utvärdera lektionen gjorde jag i ordning en answergarden på http://answergarden.ch/ där jag ställde frågan hur det var att ha lektion på det här sättet och nedan ser ni svaren. Dels ser ni lite egenpåhittade ord, eleverna tycker det är toppen att prova och utveckla språket, ni ser en del som tycker att arbetssättet var svårt men de flesta tyckte att det var roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar