"Media Smart är ett kostnadsfritt läromedel som riktar sig till barn i grundskolan. Syftet är att ge ett verktyg för att utveckla förmågan att förstå och tolka reklam och information på ett effektivt sätt. Detta för att skapa konstruktivt kritiskt granskande konsumenter." så står det på http://www.mediasmart.se/om-media-smart/. Mediasmart är ett läromedel som bygger på Lgr11 som jag blev tipsad om från en kollega. Mediasmart har en kurs för år 1-3, en för 4-6 och en för 7-9. Jag har arbetat med några lektioner för 4-6 och det har varit lärorikt både för mig och mina elever. Mediasmart har tydlig koppling till Lgr11 där de till varje lektion har direkt hänvisning till olika kursplaner, exempelvis bild, samhällskunskap, svenska samt hem- och kunsumentkunskap.
Lektionerna bygger på ett antal reklamklipp som eleverna sedan ska diskutera, tillsammans med läraren. Till varje lektion finns också en aktiv övning där eleverna får träna på det som står i Lgr11, det kan vara att träna på att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap eller att träna på att värdera en källas relevans och trovärdighet.
Jag ser det som en mycket viktig kunskap för våra elever som är mycket ute på nätet och möter en hel del olika budskap. Att då ha i alla fall en liten analysförmåga är viktigt för att se budskapet i exempelvis reklam och informationskanaler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar