Har innan arbetet med 1-1-datorerna arbetat med en grupp elever som gjorde egna filmer. De fick planera filmer utifrån att vi pratade om dramaturgi och hur man ska få publiken att fängslas. När eleverna gjorde filmen använde vi photostory, vilket är ett otroligt lätthanterligt program. Du får göra filmen stegvis och den berättar precis vad du ska göra, när du ska mata in bilder, prata in rösten. När du använder photostory är det stillbildsfilm som gäller. Eleverna skrev en berättelse och sedan ritade och målade de bilder som vi sedan scannade in och la in i programmet. Det som eleverna tyckte var roligast var att de kunde ha musik i början och slutet av filmen, precis som på riktigt film.
I Lgr11, kursplanen i svenska, står att läsa att "Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer." Vidare står det att läsa att vi ska arbeta med "Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag." Vilket gör arbetet med film intressant. Sedan är det ju så att även ämnet bild har till uppgift att undervisa eleverna i "Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram" vilket gör det än mer intressant att arbeta med film.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar