Alla har vi använt Microsofts Office-paket där jag personligen jobbat i alla versioner från 97 och framåt (97, 2000, 2003, 2007, 2010). För varje version så har man varit tvungen att köpa en ny licens inklusive installations-skiva, vilket definitivt inte har varit billigt. Jag har också sedan många år tillbaka haft en extern hårddisk eller andra typer av media för att göra backup på viktiga filer som jag verkligen inte vill förlora utifall det värsta, en hårddisk-krasch, skulle hända.
Google Drive är, delvis, som en kombination av dessa, d.v.s. det är dels ett office-paket och dels en lagringsplats. Det är samtidigt en molntjänst vilket betyder att all information och funktionalitet ligger på internet och för att komma åt detta behövs endast en webbläsare, tex Google Chrome eller Mozilla Firefox. Du skapar och redigerar alltså t.ex. dokument eller kalkylblad direkt i webbläsaren. Eftersom det ligger i molnet så behöver man som användare heller inte uppgradera eller köpa ny skiva för att t.ex. komma åt nya funktioner, istället lägger Google till funktionalitet lite då och då. Det bästa är att Google Drive är helt gratis att använda och du får 5GB utrymme att använda till vad du vill. Önskar du mer utrymme går det naturligtvis att köpa till det.
Google har också gjort gränssnittet till Drive öppet, vilket gör att andra företag som tillhandahåller tjänster i molnet kan, med din tillåtelse, komma åt Google Drive's filsystem. T.ex. kan man redigera bilder med molntjänsten Pixlr och när redigeringen är klar sparar man sin bild direkt på Google Drive, väldigt smidigt att slippa att först spara på sin hårddisk för att sedan ladda upp filen till Google Drive.
Läs hela kom-igång-instruktionen här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar